ha a blogom NEM TECCENE...

HTML

juss murmurandi

  • oázis: Úristen, jól látom, hogy csillagos ötöst adtál a Talált nőre? Ajaj, nagyon föl kell kötnöm a... ... (2009.07.21. 19:23) 5*-ös könyveim
  • Cotta: Én tavaly olvastam és lenyűgöző volt. Azt írtam róla az akkori naplómban: a pina és a fasz hatalmá... (2009.07.20. 10:06) Lady Chatterly szeretője
  • szamárfül/pável: dehogy, szeretem a kommentelőket! :) (2009.07.19. 14:47) Lady Chatterly szeretője
  • http://klematisznaploja.blogspot.com/: Na, közben meg a rendszer javította, most meg tiszta lükének tűnök :))) Befejeztem. (2009.07.19. 14:46) Lady Chatterly szeretője
  • http://klematisznaploja.blogspot.com/: klematisznaploja.blogspot.com/ - Már rég nem az a blogomnak a címe :) (2009.07.19. 14:45) Lady Chatterly szeretője
  • Utolsó 20

benéz

Felkerültél a térképre! :)

Címkék

15 (2) 16 (2) 17 (2) 1956 (8) 2005 (2) 2006 (3) 2007 (4) 2008 (2) 24 (2) aforizma (2) album (4) amator (2) amerika (2) babits (2) baki (2) balaton (3) banzoltanandras (3) bíró kriszta (3) bkv (5) block lawrence (3) blog (17) blogolás (2) bolgar gy (2) bor (5) bp (4) buda (2) budapest (2) burgess a (2) ciki (3) csakugy (3) csukás istván (3) dedina (2) doku (2) domonyi rita (2) dvd (2) ebed (2) elet (6) erotika (2) erotikus irodalom (3) esterhazy p (2) evocatio (5) ferfi (2) feszt (2) film (19) foci (2) forgacs zs (2) foto (2) fozes (2) francia (4) fringe (2) garay jános (2) gasztro (8) google (2) gyerekkonyv (2) hangulat (2) heti mozaik kommentar nélkül (6) hornby nick (2) horror (2) horvátország (2) hrabal (2) iancu l (3) idezet (3) index (2) ing (2) irán (3) író (9) irodalom (13) irok (2) italia (3) játék (9) jókönyv (4) kaja (2) kaminer (2) kassák (2) kedvenc (3) képregény (4) kérdés (3) kiallitas (3) kína (3) kinai (2) kínai irodalom (2) kiszely gábor (2) könyv (17) konyv (24) könyv7 (3) konyvek (2) könyvfeszt (2) könyvtár (3) kosztolányi (3) krúdy (2) kurvaország (2) lackfi (2) leltár (2) lévai k (2) lichter p (2) lovas ildikó (2) lucky luke (2) magany (2) magyar (7) magyarország (2) makedonia (3) makine (2) márai (2) mccarthy c (2) media (4) melo (3) mese (2) mozi (13) mtv (2) munka (3) muzeum (2) nagy g (2) nőirodalom (2) norvég (3) norveg (5) novella (2) nyár (3) nyugat (2) olvasas (3) olvastam (2) palahniuk (2) párt (2) petőfi (2) politika (4) politikus (2) ponyva (4) proli (3) radnoti (4) reakcio (2) reakció (2) recept (2) reci (2) regény (5) regeny (10) rendorseg (2) riport (2) robot (2) sajtó (2) salinger j d (2) saramago josé (3) satrapi m (2) shakespeare (2) sir (2) sor (2) sorozat (2) spiegelmann laura (2) spiro (2) strasser todd (2) susanka (2) szakácskönyv (2) szakacskonyv (3) szdsz (2) szellemkutya (2) szerb antal (6) szerelem (2) szex (2) szinek (3) szinhaz (2) szo (3) tánc (2) termeszet (2) test (2) thesszaloniki (2) tóth krisztina (2) tv (8) ulickaja (3) utikonyv (4) vamos m (3) vaszary (3) végh attila (2) vers (15) vida gábor (2) worldpressphoto (2) zeller f (2) zene (15) TELJES CÍMKEFELHŐ

Az utolsó gót

2008.01.11. 14:33 szamárfül/pável

-Dicső múlt vár népemre. Az eljövendő nemzedékek nem tudnak majd a szépségről beszélni anélkül, hogy a szájára ne vegyék a nevünket. - Ezt lejegyezvén, elégedetten halt meg, a látomásait rejtő fóliánsokra dőlve az utolsó gót.  

A finnyás itáliai reneszánsz hátratekint, és mindent, ami előttük csak létrejött az ókor óta, lebarbároz, beleértve a csúcsíves építészetet is. Mert a barbárokra és a letűnt századokra ez szó járja ekkor: gotica. Mégsem mondható, hogy mindez a ’barbár’, majd ariánus keresztény népcsoportnak a balszerencséje lenne. Sőt. Miközben pl. a vandálok sem rosszabbak náluk (csak egyszer nyomják le Rómát), píármunkájuk végösszege messze rosszabb, vö. vandalizmus (a jövőben a dühödt jakobinusokat nevezik majd először vandálnak). A gótoknak ráadásul semmi közük mindahhoz, amivel az utókor összekapcsolja őket. Se a gót abc-hez (magyarul az ún. barátíráshoz), se a művészettörténeti korszakhoz, se az ún. gótikus irodalomhoz, a romantika árnyékosabb oldaláról. Maximum Katalónia nevéhez. Bibliafordításuk töredékein kívül más irodalmat nem hagynak hátra – pedig állítólag még Attila udvara is hangos volt a gót költőktől.  
 

        A ’gótika’ a 10-13. századi ’románnal’ helyenként párhuzamosan fejlődő művészettörténeti korszak, régiónként és művészeti áganként más-más időszakokban a 12-15. században. A korszakra az ókeresztény vagy bizánci jelzőt is használják, míg meg nem születik a ’középkor’ terminus, szintén a reneszánszban, egy pápai könyvtáros tollából.  

        A reneszánszban az antik szépségeszmény születik újjá: Isten szépsége tükröződik az emberben, míg a lezáruló középkor az emberben főleg Krisztus legmélyebb megaláztatását láttatja. A keresztre feszítést lehetetlen volna ábrázolni az antik szépségeszmény fogalmaival. Megszületik a rút esztétikája 
         

Balladai homály, rémségek, kísértet, rettegés, misztika. Valakik mintha mégis vigyáznák a negatív hírverést: sosem viszik túlzásba – míg pl. a vandálok marketingesei ugye jól átesnek a ló túloldalára (pedig a kor találmánya a kengyel…) Annyit elértek, hogy gótikus regény kísértetei helyett előbb jutnak eszünkbe a kőcsipkés templomcsodák - ám mert az ördög a részletekben lakozik, elég rázoomolnunk a gótikus templomra: a kőcsipkék árnyékában ott figyelnek a szörnyek, a vízköpők és más kő-Quasimodók.  
 

Amiens

Egy kis drakológia


A gótikus templomokat díszítő rémséges szobrok, vízköpők építőik szándéka szerint elhárították a bajokat. De az emberi fantázia mely régióiból származhatnak e figurák? A képzeletbeli szörnyeknek ma már legalább feltételezhető magyarázatát adhatjuk: egyrészt messzi földrészekről érkező híradásokban könnyedén átalakulhattak a különböző egzotikus állatoknak. Így pl. a bibliai Leviathan erősen krokodil-gyanús lény, vagy a hírhedt baziliszkusz: ezt egy afrikai tarajos, bőrlebernyeges kígyófajta híréből keltethették ki az utazók nagyotmondásai, az állatról még 19. századi feljegyzések is szólnak. Amikor Marco Polo Kínában orrszarvúval találkozott – alighanem európaiak közül elsőként –, automatikusan azt jegyezte fel róla: látott egy unikornist – bár hozzátette,  robosztusabb is volt a közvélekedésben leírt csodás egyszarvúnál. Továbbá, messzibb földrészeken egészen a történelmi újkorig éltek olyan, ma már csak a Jurassic parkban elképzelhető őskori állatok, amelyeknek utolsó példányait talán az ember pusztította ki. E témában semmin nem lehet meglepődni – a nagyvilág pl. a komodói sárkángyíkokról is csak 1912-ben szerzett tudomást, pedig akkor már Willy Fogg is rég túl volt az első globáltrippen. És a mesés elemekre is lehet egyszerű magyarázat (a mesélők képzeletén túl), pl. a savas hatású nyál a tűzfújásra. Bár erről Shrek és szamara mást mondana…

Olvasnivalók: Kádár Zoltán: Sárkányok újjászületése 1978, Iványi Lajos: Sárkányok születése 2006, Karl Shuker: Sárkányok természetrajza 2007. 
 

Itt kell megjegyeznünk, annyiban mégis felelősek a gótok építészeti a stílusért, hogy a bibliai Apokalipszis legrészletesebb középkori kommentárja (az első alapos horrorirodalom), amely jóval később e templomcsodák rémisztő szobrait ihletik, a vizigótok Hispániájában születik meg (Beatus atya, 8. század).  
 
 

Vad, regényes

        A gótikus regény olyan, mint a magyar parlament: a kőcsipkés épület kazamatái tele vannak kísértetekkel és zombikkal. 

A romantikában a vad természet a lélek kivetítése lesz, a vadon megmutatása a romantikus, modern ember személyiségének ismeretlen, ellentmondásos voltát jelzi. A halál és a bujaság már együtt jelenik meg a csapásokban nem szűkölködő középkori művészetben, és ez tér vissza a 18. századi angol sírkert-költészetben, majd prózában. Pár évtized alatt kísértetek, vámpírok, szellemek serege árasztja el az irodalmat. A műfaj a fantasztikum, a horror előfutára lesz, első fecskéje Horace Walpole Otrantó kastélya (1765), klasszikusának M. G. Lewistól A szerzetest tekintik (1795), amely már a lélektani regény felé vezet: Faust-történet a lélek eladásáról. Mary Shelley Frankensteinje (1818) már a romantikán is túlmutat, a kornak az ember teremtő képességébe vetett hitét (vö. zsenikultusz) is bírálva. Anglia után német nyelven lett divatos a rémirodalom (Tieck, Hoffmann), nálunk Cholnoky Viktort kísértette meg leginkább . Mai olvasóknak egy kortárs (!) gótikus regény ajánlható, a fiatal cseh szerző véres krimibe oltotta hőse misztikus és történelmi kalandozását a mai Prága belvárosában: M. Urban: Héttemplom. Gótikus regény Prágából. Ulpius, 2007.   
 
 

S alig pár századdal azután, hogy újra szárnyára kapta a hírnév a gótikus nevet, az utolsó gót síri nyugalmát egy vízió kavarta fel: eszerint újabb hírvivői támadnak népének, vakítóan fehér bőrű lányok jönnek fekete csipkében, bakancsban, fekete festékkel orcájukon…Utánuk pedig még fiatalabbak is jönnek majd, hasonlóképpen feketében, általuk egészen gyermeki lelkek áldozzák életüket a halál kultuszának. Erre a vízióra már megroggyant az utolsó gót sírja. A föld terhe, a megálmodott jövő rémsége megroppantotta a csontokat, a koponya is megtelt sárral, és miután a húst és a csontot is megőrlő pusztulás jóllakott, most tort ül felette az emlékezetet is felfaló enyészet.  


megjelent: Reakció 2008/1

Szólj hozzá!

Címkék: gótika

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.