Phaedra, Új Színház, világnapon (márc. 27.)
P., hírét véve, hogy férje meghalt, végre megvallja régóta titkolt szerelmét férje előző házasságából származó fiának, Hippolitosznak. Ám a férj halálhíre tévedés, ekkor a nő kétségbeesve menti magát, és meggondolatlanul – az ármány hű szolgálója, Oinoné képében kísérti – H.-t állítják be a gaz csábítónak. Thézeusz hazaérve nem törődik a hírek és vádak igazolásával, és mint egy mai bulvármédia-fogyasztó, az első hírnek hisz, ki- és megátkozva fiát, akit a halálba is ragadnak az átkokra valahogy mindig odafülelő istenek. Phaedra megbán, kitereget, végül öngyilkol. Végeredményben alulmúlja a Titus-darabot valami Wilmos nevű (le)jegyzőtől, mert itt csak 3 a hullák száma, de… (s immár komolyan, legalább egy mondat erejéig) mint ahogy kopó állja a vadat, moccanatlan, te sem feszengsz a színházban egy zajfoszlánynyit sem: a feszült figyelemből meredten ocsúdsz fel a végén és fürdeted taps-aranyesőben a művészeket. Főleg P.-t, azaz Takács Katit, és H.-t, azaz Huszár Zsoltot.
A csúcspont előtti pillanatok:
Racine valójában egy fiatal kortárs író, aki az istennői-démoni-angyali Takács Katalinra szabva írta meg a rettentő erejű tragédiát, tanulságul minden időknek, hogy kordában kell tartani a Szerelem nevű biokémiai gejzíreket, máskülönben emberhús-hekatombával áldozunk az őszinteség oltárán és csak rohanunk a forradvégzetbe – fura, ide mindig nyílegyenes út vezet... Eme fellángolások nélkül lehet ugyan élni, de érdemes-e? - kérdezzük újra a színházi világnapra írt PartiNagy-mondattal.
Legalább annyi kiderül: a színház előbb volt, mint az élet, mert minden eleme onnét való… A teremtő Isten egy túl zseniális, kiugrott vidéki segédszínész lehet, aki külön világot alkotott maga…
Ja, és külön köszönjük a hullafáradt színészeknek a plusz egyórás jelenlétet az előadás után (a világnap alkalmából).
Linkek:
http://www.ujszinhaz.hu/index.php?id=940&cid=17759
http://mek.oszk.hu/00400/00471/
http://hu.wikipedia.org/wiki/Phaedra
http://www.literatura.hu/irok/klasszic/racine.htm
juss murmurandi